![](/nyheter/salgshopp-i-sesongkortsalget-i-eliteserien/_/image/0452bff1-c675-40bd-a220-a99b521d6a95:b21fe97ef6499dcc1c9f7e156b849cbe211d9576/wide-1600-900/Sesongkort.jpg)
Alle vil se FK Haugesund
Sesongkortsalget i FK Haugesund har allerede passert fjorårets.
- Allerede ved nyttår hadde vi solgt flere sesongkort for 2023 enn vi gjorde for hele 2022-sesongen.
Ordene tilhører billettansvarlig Lars Sexe i FK Haugesund og peker på en trend som viser seg representativ for hele norsk fotball. Publikum er på vei tilbake til norske tribuner og i tillegg til FK Haugesund melder også Rosenborg, Brann, Vålerenga og Bodø/Glimt om at de allerede har passert fjorårets sesongkortsalg med god margin.
Sesongkort: her sikrer du deg 15 FKH-kamper til best pris
- Salget av sesongkort kan deles inn i tre. Veldig mange sikrer seg faste plasser mens det enda er Early Bird-priser frem til nyttår. Så selges det mer jevnt gjennom januar, februar og mars før vi får en ny salgstopp i ukene før seriestart. Det får vi nok i år også, så vi kommer til å sette salgsrekord med god margin denne sesongen, sier Sexe.
Økning også i partnerkort
Det er også solgt flere partnerkort - sesongkort til sponsorer og samarbeidspartnere - enn noen gang tidligere.
- Vi har opplevd en generell vekst i sponsor- og partnermarkedet det siste året og det smitter også over på interessen for kampene våre. Mange har forventninger til denne sesongen og ser at klubben er på et godt sted og i angrepsposisjon før alvoret starter i april, sier FK Haugesunds billettansvarlig.
![Søder .jpg](https://www.fkh.no/nyheter/salgshopp-i-sesongkortsalget-i-eliteserien/_/image/90303188-0298-47eb-97b6-53336dadf9d4:93b48ee10d035e725df2ca2cf45e0d8991ecf233/width-1100/S%C3%B8der%20.jpg)
Vind i seilene
Norsk Toppfotball mener vi nå ser resultatet av målrettet markedsarbeid, en langsiktig satsing på spillerutvikling og sterke resultater av norske klubber i Europa.
– Interessen for norsk fotball er økende. Vi har lag som markerer seg i Europa-cupene og flere spillere som presterer på toppnivå i de største utenlandske ligaene. Dermed har både det norske publikum og europeiske klubber øynene på norsk fotball, sier kommersiell leder i Norsk Toppfotball Pål Breen.
I tillegg til økt sesongkortsalg, økte også salgssummen på norske spillere som går til utlandet til et rekordhøyt nivå i januar-vinduet.
Strategisk satsing
NTF mener utviklingen skyldes et bedre arbeid i norsk fotball; I krets, forbund og en langsiktig strategisk satsing på utviklingsarbeidet i toppklubbene.
– For vår del skjedde det noe veldig viktig i 2016. Klubbene vedtok å bruke 50 millioner kroner ekstra i året i et program kalt Akademiklassifisering. Det ble satt standarder og målekriterier. Fokus ble på spiller-og trenerutvikling i utviklingsmiljøene. Det har gitt resultater. På den tiden var det rundt 40 utdannede ungdomstrenere i klubbene. I dag er det i overkant av 250. Det er svært gledelig at man i et lite land som Norge har klart å løfte i lag. Det må vi fortsette med, for det gjør norsk fotball bedre, sier Leif Øverland, administrerende direktør i Norsk Toppfotball.
FK Haugesunds første hjemmekamp i Eliteserien spilles 16. april mot Hamarkameratene.