
Ettertraktet sponsorobjekt
FK Haugesund er blant idrettens aller mest attraktive sponsorobjekt.
Analyse- og rådgvivningsselskapet Sponsor Insights er Nordens største innen sport, sponsing og event og publiserte onsdag sin årlige rapport om det norske sponsormarkedet. Den kan fortelle at Eliteserien er Norges mest spennende sponsorobjekt for tredje år på rad og at FK Haugesund er blant de mest attraktive sponsorobjektene i norsk idrett.
46 prosent av norske aktører i sponsormarkedet svarer at Eliteserien er det mest spennende sponsorobjektet av samtlige i Norge. Norges Fotballforbund, Den Norske Turistforening og Kreftforeningen følger på de neste plassene.
Ser man til norsk idrett er FK Haugesund på 18. plass over de største sponsobjektene.
Fotball dominerer
Det er i hovedsak ulike særforbund som legger beslag på de første plassene i idretten, men av landets 40 største sponsorobjekter innen sport legger fotballen beslag på 25 av plassene.
Kommersiell leder i Norsk Toppfotball, Pål Breen, ser at fotballen er i en særposisjon med tanke på å nå ut til massene.
- Eliteserien og OBOS-ligaen appellerer til et bredt spekter av befolkningen, noe som er av stor betydning for mange sponsorer. Det er ekstra gledelig å se at flere klubber har fått plass på listen i år, noe som understreker den sterke kommersielle kraften til norsk klubbfotball sier Breen.

Bindeledd mellom bærekraft og sponsorer
Salgssjef Anders Velde er fornøyd med tallene på FK Haugesunds vegne, men ser også rom for å vokse seg enda større.
- Det samlede sponsormarkedet opplevde mer enn 15% vekst i 2022, men FK Haugesund ligger stabilt cirka midt på sponsortabellen i Eliteserien og vi ser muligheter for å gjøre oss enda mer attraktive gjennom blant annet bærekraftsatsingen vår som vil vokse seg større fremover. Her ønsker vi å ta en lokomotivrolle og være bindeledd ut til næringslivet.
Nettopp miljø, bærekraft og andre sosio-objekter opplever sterk vekst som attraktive sponsormål ifølge rapporten fra Sponsor Insights.
Totalt var det samlede sponsormarkedet i 2022 på 5,8 milliarder norske kroner.