Martin er vår nye markedssjef

Martin Fauskanger tar steget fra reklame- til fotballbransjen.

Du kjenner han kanskje best fra tiden som daglig leder i Macron Norge. Eller fra jobben som salgs- og markedsutvikler i reklamebyrået Tada. Nå er det imidlertid FK Haugesund som gjelder for Martin Fauskanger. 34-åringen er nemlig klar for nye oppgaver og tiltrer snart som ny markedssjef i Haugalandets flaggskip på fotballfronten.

- For kort tid siden ble jeg kontaktet av Leiv Helge Kaldheim og Ole Henrik Nesheim som ville ha en prat. Jeg hadde et åpent sinn inn i samtalene, men likevel en klar oppfatning på hvilke kriterier jeg hadde for å ta et slikt ansvar. Blant annet ønsket jeg å ha ansvar for all kommersiell aktivitet i klubben.

At motivasjonen er på plass er det liten tvil om. Fauskanger bobler nesten over når han presenterer sine umiddelbare tanker om det som ligger foran han. 

- Markedssjefstillingen i FKH er ikke en jobb. Det er en livsstil. For å lykkes i en slik rolle må en stå på, ha passion, bare kunne klokken når en har avtaler, og ha et sammensatt lag med samme innstilling. En må også ha en god dose kreativitet, struktur og kommersiell teft. Dette er egenskaper den nye markedsavdelingen til FKH skal ha, sier den påtroppende markedssjefen.

Etablerte Macron i Norge

Opprinnelig bergenser, men godt etablert på Haugalandet gjennom mange år kan Fauskanger se tilbake på å ha vært en av fire gründere som i sin tid startet Skandinaviske Sportsservice og det som siden ble starten på utstyrsleverandøren Macrons enorme vekst på det norske markedet. Og første toppklubb man gjorde avtale med? FK Haugesund selvsagt. I 2014. 

- Jeg ble ekstra motivert av muligheten til å bygge noe på nytt her i FK Haugesund. Det er lett å trekke paralleller til da jeg var med på å bygge Macron fra en til to klubber og videre til flere hundre. En må ha sult. Klubben har et godt fundament, en flott historie og et herlig engasjement hos publikum og samarbeidspartnere. Min jobb blir å forsterke dette ytterligere, og bygge en sunn og god bedrift.

Martin F 2
Martin Fauskanger ser frem til å forene gammelt og nytt.

At det er en fotballmann med inngående kjennskap til FK Haugesund som nå inntar klubbadministrasjonen er en kjent sak. Kontaktpunktene gjennom årene som daglig leder i Macron Norge har vært mange. Og båndene tette.

- Selv om jeg skal bygge nytt er det også viktig å ikke glemme historien og viktigheten av kontinuitet. Her er jeg heldig at Hallgeir Johansson er med på laget videre. Før jeg takket ja til rollen hadde jeg også en god prat med John Harald Log og Stian Vestbø. Vi hadde samme innstilling alle og det ble klaff.

- Forholdene ligger godt til rette

FK Haugesunds nye markedssjef er dessuten utdannet sykepleier og meldte seg til tjeneste da Haugesund Kommune i fjor vår etterlyste personer med helsefaglig bakgrunn i møte med koronaviruset. Nå ser Fauskanger frem til at normaliteten snart returnerer til hverdagen. Om det så krever at han trekker i sykepleier-uniformen på ny.

- Event-delen i klubben er godt ivaretatt av Flowit. Forholdene ligger med andre svært godt til rette. Nå må bare alle bidra i dugnaden om å holde avstand til hverandre inntil alle er fullvaksinerte. Her håper jeg AS Norge kommer i mål så snart som mulig - om jeg så må stille opp i helsevesenet på nytt for å få dette til.

Martin Fauskanger tiltrer som markedssjef i FK Haugesund senest 1. april.

Annonse fra Eliteserien: