Skal erobre verden fra Haugesund

Den ambisiøse gjengen bak brettspillet Superclub blir FKH-sponsor.

Superclub er brettspillet som lar deg være fotballmanager - og som lar deg signere og trene spillere, ansette støtteapparat, utvikle infrastruktur og sist, men ikke minst, spille kamper. Spillet er enkelt å lære seg og det passer for alle - både unge og gamle som går rundt med en ekte fotballmanager i magen.

Superclub: The football manager board game

 

Bak spillet står opprinnelig tysværbuen Audun Egenberg og sammen med kollegaene i haugesundsselskapet Superclub satser man nå stort på å gjøre spillet til en kommersiell suksess - med hele verden som marked. På lista over aktører som brettspillet samarbeider med finner man både Arsenal og Manchester City samt en lang rekke andre europeiske toppklubber.

Likevel er FK Haugesund den første klubben som Superclub blir sponsor for. Hvorfor?

- FKH er vår lokale klubb, så vi synes det var helt naturlig. Vi er glade i FKH, og det at vi sitter i samme by gjør det jo mye enklere å jobbe sammen. Det blir kanskje flere klubber på sikt, men det er gøy å kunne starte hjemme med FKH og vi forventer å møte mange engasjerte fotballfolk på tribunen, i sponsorlauget og andre steder der FKH-fans ferdes. Økt synlighet og dermed bedre kjennskap til Superclub blant Haugalandets – og Norges – fotballinteresserte befolkning kan bare være en god ting, sier prosjektleder Jenny Henriksen Leite i Superclub.

Superclub 1.png
Daglig leder i FK Haugesund, Martin Fauskanger, ser frem til samarbeidet med Jenny Henriksen Leite og Kjetil Hetlevik Johansen i Superclub.

Internasjonalt samarbeid

Superclub har allerede inngått formelle samarbeid med flere av verdens største og mest kjente fotballklubber. Og selv om det er mange likhetstrekk skiller også de enkelte klubbene seg fra hverandre. På mange områder.

- Klubbene er veldig ulike. Noen er rimelig tunge og byråkratiske. Det er fint det, de har absolutt alt på stell, men det kan også føre til tidkrevende prosesser og mange avsjekker for hver eneste aksjon, noe som ikke alltid er ideelt for oss. Andre klubber er mer avslappa, gjerne mer på tilbudssiden og enklere å få «ja» fra. Men da med litt mindre struktur og kontroll på saker og ting. Det er plusser og minuser med begge deler. Vi har 10 lisenser nå, og det er tydelig at det ikke finnes noen standard støpeform for «superklubber». Det alle har til felles er at det er vanlige, hyggelige folk. Lite stjernenykker å spore i lisensavdelingene, selv om de jobber med noen av verdens største merkevarer, sier Henriksen Leite.

Brettspill til bortelaget

Som en del av samarbeidet med FK Haugesund kommer også et eksemplar av brettspillet til å ligge klar i garderoben når bortelagene kommer på besøk gjennom sesongen. En gest flere av årets motstandere allerede har gitt uttrykk for at de setter pris på, men er Superclub et brettspill kun for fotballinteresserte eller er det et spill for alle spillentusiaster?

- Begge deler, men først og fremst et fotballspill. Så skal det nevnes at vi har fått mange tilbakemeldinger fra kunder som har tatt med seg venner som ikke er spesielt fotballinteressert … de er også veldig begeistret for spillet. Vi er glade for alle spillere som oppdager Superclub-universet vårt, og de tusenvis av fantastiske tilbakemeldinger og anmeldelser vi har fått. Det er ganske overveldende.

Supeerclub garderobe.png
Superclub ønsker alle bortelag velkommen til Haugesund.

Fra Haugesund og ut i verden

Superclub har aldri lagt skjul på at de har store ambisjoner for brettspillet. Hvordan er det å jobbe med et globalt marked fra Haugesund?

- Det er (verdensom)spennende! Men det er også utfordrende. Hovedmarkedene våre er de største fotballnasjonene i Europa enn så lenge, og det er her vi er mest aktive. Det hadde vært enklere å håndtere kunder og salg i Haraldsgata hvor vi sitter, men vi har vært ganske klare i valg av markedsstrategi; internasjonalt fra dag én. Så møter vi forskjeller i kultur og utfordringer rundt kommunikasjon og markedsføring. Heldigvis vil mange av våre kunder bistå oss på «bortebane», og vi har et par ambassadører som hjelper oss i Spania og Italia for eksempel. Så det gjelder og lære hurtig – det er vi blitt gode på, sier Superclubs daglige leder Kjetil Hetlevik Johansen.

Motgang trigger managerinstinktet

FK Haugesunds sesongåpning har vært tung. Ikke ulikt det som venter en manager også i Superclub. Det er paradoksalt nok også¨noe av grunnen til at Superclub har et stort marked der ute.

- Hvis det å drive fotballklubb hadde vært enkelt, hadde Superclub vært et kjedelig spill! FKH gjør mye bra for tiden, men til syvende og sist er det sportslige resultater en fotballklubb blir vurdert etter. Vi synes det fundamentet som er lagt i klubben, både rundt administrasjon og sportslig, er veldig spennende. Dette kan bli veldig bra! Så må vi gi klubben tid til å bygge videre. La oss håpe de ender på øvre halvdel i år og tar videre steg de kommende sesongene​​​​​, sier Kjetil Hetlevik Johansen.

Brettspillet Superclub kan også kjøpes i FKH-butikken på Haugesund Sparebank Arena.

Annonse fra Eliteserien: